yas arghavani report03 - ChaleshHa-6

درصد پیشرفت فنی
پوشش اجتماعی
گزارش تلفیقی
نیازمندی به بودجه
تاریخ رونمایی
پوشش خدمات
ذی نفعان
چالش ها
اقدامات کلیدی

چالش ها

1- سامانه منحصر به فرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی (GNAF)

تکمیل نبودن نقشه‌های پارسل شهری و روستایی
عدم وجود پلاک‌های ساختمانی در نیمی از نشانی‌های کشور
نیاز به شفاف و هماهنگ سازی میان دستگاه‌های همکار جهت دستیابی به اهداف نهایی پروژه

2/1- استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی (SMARTID)

نبود بودجه جهت تکمیل پروژه اطلاعات نسبی و سببی و در نتیجه تاخیر در اجرای آن

2/2- استقرار هویت هوشمند اشخاص حقوقی (Legal ID)

نامشخص بودن چارچوب و نحوه نظارت بر عملکرد اشخاص حقوقی
مرتب نبودن اطلاعات خروجی

3- استقرار و کاربردی شدن امضا الکترونیک در کلیه تبادلات و اسناد (E-sign)

نیاز به همکاری سازمان های مشمول در راستای اجرایی کردن امضای الکترونیک در سامانه ها

4- ساماندهی دفاتر پیشخوان (E-service)

مشکل تجمیع کلیه خدمات دستگاه‌های اجرایی در قالب دفاتر پیشخوان

5- بهره برداری کامل سامانه ستاد (E-Procurement)

نیاز به تعاملات سیستمی با سایر سامانه‌ها
پوشش داده نشدن کامل معاملات در سطح کشور و معاملات بین المللی
مشکلات مرتبط با کدینگ واحد

6- توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک (E-health)

عدم پیاده سازی کامل رسیدگی الکترونیک
عدم مشارکت کامل جامعه پزشکی در طرح نظام سلامت
عدم استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی جهت ارائه خدمات ارزش افزوده

7- بهره برداری از سامانه مالیات الکترونیک (E-tax)

تکمیل نشدن پروژه پایانه های فروشگاهی به عنوان ورودی داده های اصلی مالیات الکترونیک
تاخیر در راه اندازی اظهارنامه های برآوردی
اعمال نظام حاکمیت در پروژه

8/1- ایجاد نظام بیمه الکترونیک (E-Insurance)

عدم همکاری و ندادن وب سرویس از بعضی از سازمان‌های مربوطه به بیمه مرکزی

8/2- ایجاد پایگاه بیمه اجتماعی کشور

عدم وجود اطلاعات تجمیعی از بیمه شدگان در برخی از صندوق‌ها
عدم وجود زیرساخت‌های لازم در برخی از صندوق‌ها
طولانی بودن فرآیند استعلام در برخی از استان‌ها و دستگاه‌ها به طوری که به جای انجام استعلام توسط صندوق‌ها، استعلام از طریق دستگاه اجرایی صورت می‌گیرد.

9- بهره برداری از سامانه اعتبارسنجی مدارک آموزش رسمی کشور (E-Certificates)

نیاز به تجهیز سامانه‌ها به امضای الکترونیک
یکپارچه نبودن پایگاه داده مدارک آموزشی

10- استقرار پنجره واحد داده‌ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آنها (FOIA)

تاخیر سازمان ها در پاسخ دهی به درخواست های کاربران
عدم اطلاع رسانی مناسب به جامعه هدف و در نتیجه مشارکت کم

11- استقرار پنجره واحد صدور مجوزهای کشور (E-License)

مقاومت دستگاه‌های اجرایی برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها و اطلاعات مربوط به مجوزها و استعلامات

12- استقرار پنجره واحد سامانه مدیریت زمین (E-Land)

مقاومت دستگاه‌ها در اتصال و بهره برداری از سامانه زمين بدليل فقدان اطلاعات معتبر یا استفاده از اطلاعات در اختیار بعنوان منبع قدرت دستگاهي و همچنين دلایل توجيهي نظير امنيتي بودن اطلاعات
نقص در برنامه عملیاتی ابلاغی سامانه و زمانبر شدن تصویب معماری و برنامه تفصیلی سامانه باهدف رفع نواقص در شورای اجرایی فناوری اطلاعات (6 ماه)
سردرگمی دستگاه های ارائه دهنده خدمات پايه و ضروری به ارائه خدمت به دو سامانه پنجره واحد مديريت زمين و سامانه صدور مجوزهای کسب و کار (G4B) و عدم تفکيک نقش و وظايف اين دو سامانه

13- استقرار پنجره واحد تجاری کشور (E-Trade)

مستقر نشدن کامل طرح رصد کالاها در زنجیره تجاری کشور
عدم وجود وحدت رویه وحدت رویه مشخص بین مرکز توسعه و گمرک در راستای یکپارچگی
بروز مشکلات در کدینگ پایه

14- استقرار نظام خزانه داری الکترونیک کشور (E-Treasury)

نیاز به پیاده سازی امضای الکترونیک در سامانه ها
عدم آغاز پروژه های مدیریت حسابداری و گزارش گری مالی، مدیریت اسناد، سامانه نظارت مالی و سامانه پایگاه جامع مالی به دلیل عدم تخصیص بودجه

15- ایجاد سامانه یکپارچه خدمات دستگاه‌های اجرایی به کارکنان (KARMANDIRAN)

نیازمندی به زیرساخت متناسب با نیاز
تاخیر در طراحی و تولید سامانه جامع آموزش کارکنان دستگاههای اجرایی
چالش در ثبت وضعیت افراد مامور در سامانه‌های ثبت اسناد و املاک

16- ایجاد سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور (KARMANDIRAN)

تاخیر در طراحی و تولید سامانه جامع آموزش کارکنان دستگاههای اجرایی

17- استقرار سامانه یکپارچه حسابداری و مالی دستگاه‌های اجرایی (E-Accounting)

نیاز به دریافت تاییدیه دیوان محاسبات در خصوص پروتکل مشترک تبادل الکترونیکی گزارش های مالی

18- ایجاد و استقرار سامانه جامع دولت همراه (MGOV)

عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی و ارائه خدمات الکترونیکی به سکوی دولت همراه

19- فراگیر سازی نظام الکترونیک تبادل اطلاعات و استعلامات (NIXGSB)

امن سازی و ایجاد قابلیت استنادپذیری و انکارپذیری استعلامات

20- استقرار کارپوشه ملی ایرانیان (EBOX)

عدم وجود قوانین الزام آور کافی در مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی به استفاده از کارپوشه

21- استقرار بهره برداری از نظام جامع بانکداری الکترونیک (Core-Banking)

وجود تنوع حساب‌ها و تدریجی بودن بررسی‌های دقیق
نیاز جهت بروزرسانی آئین نامه بانکداری الکترونیک در راستای تحقق اهداف کلان

22- سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق (اطلاعات این پروژه به صورت محرمانه است)



23- استقرار و بهره برداری از سامانه جامع حمل و نقل (TUIX)

عدم همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی خارج از وزارت راه و شهرسازی در ارائه سرویس‌های مورد نیاز از جمله سازمان ثبت احوال کشور و شرکت ملی پست ایران

​​​​


 

سـامـانـه مـدیـریـت 23 پـروژه اولویت دار دولـت الکـتـرونیـک

 

در راستای سازماندهی هرچه بیشتر پروژه­های دولت الکترونیکی استقرار دفتر مدیریت پروژه (PMO) و سامانه مدیریت پروژه برای 23 پروژه اولویت­دار دولت الکترونیکی توسط سازمان فناوری اطلاعات ا​یران اجرایی شده است.​

​​ ​​
​​




​​​

​​

تعدادی از پروژه ها

اطلاعات تماس

تهران - خیابان شریعتی - نرسیده به پل سید خندان - ورودی 22 - ساختمان مرکزی - معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات تلفن: 02188115800​​

گزارشگیری از پروژه